Wiele osób pyta mnie, co czytać, by lepiej pisać? Pomyślałam, że odpowiem również tutaj w artykule blogowym, by więcej osób mogło skorzystać. Moja lista „lektur obowiązkowych” dających wartościową wiedzę w temacie pisania do Internetu jest otwarta i nieustannie rośnie. Co jakiś czas odkrywam nowe, których jeszcze nie przeczytałam. Nie przedłużając, bo lubię konkret, niczym pani polonistka (z wykształcenia jestem filologiem polskim), przedstawiam Wam moją subiektywną listę lektur obowiązkowych dla każdego, kto chce lepiej pisać do Internetu.
Oglądam się za siebie, by spojrzeć na mój regał z książkami do „działu” copywriting. Liczę i naliczyłam 11. Oto one!
Książki, które potrzebujesz przeczytać, by lepiej pisać do internetu
1. „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” Joanna Wrycza-Bekier
Gdy zaczynałam swoją przygodę z pisaniem, otrzymałam w prezencie właśnie tę książkę. Uświadomiła mi ona, że pisanie do internetu wymaga nie tylko lekkiego pióra, ale również wiedzy, jak robić to dobrze, ponieważ tekst internetowy czyta się inaczej niż drukowany. Czytelnik często najpierw skanuje się go wzrokiem, patrząc w konkretne miejsca na stronie, dlatego tak ważne jest, co w nich znajdzie i jak będzie wyglądał tekst od strony wizualnej. Na zdobycie uwagi mamy tylko krótką chwilę!
Myślę, że to bardzo dobra książka na początek przygody z pisaniem.
2. „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” Joanna Wrycza-Bekier
Po drugą książkę Joanny Wryczy-Bekier sięgnęłam z dużą ciekawością, bo pierwsza była świetna! „Magia słów…” to doskonały zbiór wskazówek pomocnych w pisaniu magnetycznych tekstów, które:
- malują w głowie obrazy,
- pobudzają zmysły,
- są lekkie w odbiorze i dobrze się je czyta,
- angażują i wciągają czytelnika.
Jeśli chcesz pisać właśnie takie treści, koniecznie po nią sięgnij.
3. „Biblia copywritingu” Dariusz Puzyrkiewicz
Niewielkich rozmiarów książka, napisana przez, moim zdaniem, najlepszego copywritera sprzedażowego w Polsce, to zdecydowanie lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce pisać skuteczne teksty sprzedażowe. Mogą być nimi zarówno oferty, teksty na strony www, opisy produktów czy posty. Autor prowadzi krok po kroku przez kolejne etapy pisania. Książka niedługa, ale pełna cennych wskazówek i zdecydowanie do wielokrotnej lektury. Polecam Ci również artykuł gościnny Darka, który ukazał się na moim blogu -> 10 przykazań copywriterskich dla piszących treści sprzedażowe.
4. „Siła Lucyfera. Ciemna strona copywritingu” Dariusz Puzyrkiewicz
Druga książka tego samego autora, która mnie nie zaskoczyła. Spodziewałam się, że będzie bardzo dobra, ale to za mało powiedziane. Jest piekielnie dobra! Znowu niewielkich rozmiarów z ogromną porcją wiedzy. Tym razem na temat tego, dlaczego klient nie chce kupować i co możemy z tym zrobić, by jednak spojrzał na nas przychylnym okiem i kupił, a przynajmniej rozważył zakup naszego produktu czy usługi.
5. „Biblia Content Marketingu. Jak słowami doprowadzać klientów do racjonalnego zakupu w afekcie” Dariusz Puzyrkiewicz
I tutaj kolejna, najnowsza książka wspomnianego autora, w której skupia się na tym, jak tworzyć wartościowy content do Internetu trafiający w potrzeby kandydatów na klientów, konsumentów i klientów. Mnóstwo konkretnych wskazówek, technik pisania. Esencjonalna książka, która uczy i inspiruje. Podobnie jak dwie wcześniejsze do wielokrotnej lektury, bo nie sposób wchłonąć wszystkiego, czytając jeden raz.
6. „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artur Jabłoński
Książka Artura Jabłońskiego to najkrócej pisząc konkret. Dowiedziałam się z niej, jak dużą rolę w tekstach internetowych odgrywa ich wizualna strona: rodzaj i rozmiar fontu, podział na akapity, śródtytułu, pogrubienia, odpowiednie tytuły, słowa kluczowe umieszczone w odpowiednich miejscach. Każdy ten element odgrywa swoją istotną rolę. Cenne wskazówki na temat pisania konkretem i językiem korzyści.
7. „Narratologia” Paweł Tkaczyk
Z tej książki dowiesz się, jak pisać, by opowiadać fascynujące i wciągające historie, które skłaniają odbiorców do podejmowania konkretnych działań. Ludzie kochają historie. Opowiadając je – łatwiej zbudować relacje, silną markę, wywołać odpowiednie emocje, wyróżnić się, przekonać do zakupu.
Pisanie ciekawych historii to zdecydowanie umiejętność, którą dobrze mieć tworząc teksty, czy to dla siebie, czy dla innych jako copywriter. Paweł Tkaczyk pokazuje na konkretnych przykładach, jak robić to skutecznie.
8. „Autentyczność przyciąga” Anna Piwowarska
Autentyczność to według mnie klucz do dobrych relacji i zaufania klientów. Anna Piwowarska podpowiada w swojej książce, jak pisać autentyczne teksty i budować na nich markę osobistą. Dowiesz się z niej m.in., jak ciekawie napisać tekst na podstronę ‘O mnie’ oraz wykorzystać storytelling w marketingu treści.
9. „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” Ewa Szczepaniak
To książka, którą czyta się z lekkością i przyjemnością. Częściowo powiela ona wiedzę z książek wcześniej wspomnianych autorów, ale zawiera też wiele cennych wskazówek na temat konstruowania treści. Spodobała mi się jej formuła. Po każdej części teoretycznej znajdujemy praktyczne ćwiczenia oraz podsumowanie najważniejszych informacji – idealne, gdy chcemy do niej wrócić, by odświeżyć wiedzę.
10. „SEOrigami. Sztuka pisania unikatowego (nie tylko na potrzeby pozycjonowania)” Piotr Kaleta
Nie wystarczy, że Twoje treści tworzone do internetu będą świetne. Aby docierały do szerokiego grona odbiorców, muszą znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Tworząc treści dla ludzi i dbając o SEO firendly (by były przyjazne dla SEO), zwiększasz swoje szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Doskonale zebraną wiedzę na temat tego, jak je tworzyć, znajdziesz w książce Piotra Kalety. Czyta się świetnie, bo jest napisana jasnym i lekkim językiem.
Polecam Ci również lekturę mojego wywiadu z Piotrem -> SEO – pigułka wiedzy dla piszący treści do internetu.
11. „Polszczyzna na co dzień” PWN
Na koniec książka, którą dobrze mieć w swojej biblioteczce i poczytywać sobie od czasu do czasu. To piguła (ok. 800 stron) wiedzy na temat języka polskiego, który potrafi przysparzać trudności. Znajdziesz w niej ogrom zasad, które dobrze znać, chcąc pisać nie tylko dobre, ale również poprawne językowo treści.
Czytaj, by lepiej pisać!
Na tym zamykam moją subiektywną listę książek o pisaniu przynajmniej do czasu, aż nie przeczytam kolejnej. Obiecuję, że wrócę tutaj i zaktualizuję artykuł. Tymczasem życzę Ci miłej lektury. Mnie wymienione książki (poza ostatnią, która jest bardziej podręcznikowa) czytało się z przyjemnością, bo wszystkie napisane są przez ludzi lekkiego pióra.