Trendy 2025, które dobrze znać, prowadząc firmę

Każda, nawet najmniejsza firma, potrzebuje danych i inspiracji, aby rozwijać się, iść z duchem czasu i podejmować właściwe decyzje biznesowe. Drogowskazem są m.in. raporty dotyczące trendów konsumenckich. Mintel i Euromonitor to dwie wiodące agencje zajmujące się analizą rynku, które co roku wypuszczają swoje raporty. Przejrzałam je i opisałam najważniejsze trendy 2025 w tym artykule.

trendy 2025

Zastanawiasz się, czego konsumenci będą oczekiwać od marek w 2025 roku? Zastanawiasz się, jak sprostać ich oczekiwaniom? Przeczyta i poznaj odpowiedzi. Dodałam również moje spostrzeżenia – copywriterki, freelancerki wspierającej przedsiębiorców w tworzeniu treści i rozwijaniu marek. Niech będą dla Ciebie wskazówką, jak wykorzystać wiedzę o trendach w swoim biznesie. Jeśli prowadzisz firmę lub jesteś soloprzedsiębiorcą, temat trendów jest dla Ciebie.

Trendy 2025 według Euromonitor

Na początek przyjrzyjmy się trendom konsumenckim na 2025 rok, przedstawionym w raporcie Euromonitor: „Top global consumer trends 2025”. Najważniejsze z nich to:

1. Chęć życia w zdrowiu przez dłuższy czas i poszukiwanie rozwiązań zapobiegawczych odpowiadających na konkretne problemy

To pokazuje nowe spojrzenie na starzenie się. Witalność jest w modzie. Chcemy żyć dłużej, co wpływa na nasze wybory konsumenckie dotyczące lepszego samopoczucia. Zwracamy się w kierunku zapobiegania i profilaktyki.

  • Rośnie rynek witamin i suplementów, które kupujemy w coraz większej ilości.
  • Trend ten napędza również rozwój nowych technologii – wzrosło wykorzystanie inteligentnych urządzeń do śledzenia kondycji fizycznej i zdrowia.

Chcemy czuć się dobrze fizycznie, psychicznie i emocjonalnie na każdym etapie życia. Chcemy starzeć się w zdrowiu. Pomóc w tym może wiele różnych produktów i usług na wiele różnych sposobów (nie tylko suplementy czy inteligentne urządzenia do sprawdzania kondycji).

Zastanów się jak możesz pomóc swoim klientom w lepszej samoopiece? Czy Twoje produkty/usługi mogą bezpośrednio lub pośrednio przyczynić się do ich lepszego samopoczucia, zdrowia fizycznego lub psychicznego, a może dać im czas na zadbanie o siebie? Może da się je poszerzyć o dodatkowe pakiety we współpracy z inną marką? Wykorzystaj ten trend w swoich działaniach. Twórz treści, które jasno i konkretnie zakomunikują, pokażą korzyści z Twoich produktów lub usług dla lepszej kondycji potencjalnych klientów.

2. Wartość dodana jako oczekiwanie konsumentów

Trendy 2025

Decyzje zakupowe konsumentów są coraz bardziej strategiczne i celowe. Coraz częściej sprawdzają oni produkty i usługi.

trekndy_konsumenckie

Wybierając produkty/usługi, konsumenci zadają sobie pytanie – w jaki sposób zaspokoją one natychmiastową potrzebę oraz dają korzyści w przyszłości? To pytanie m.in. o to, ile im posłużą, jak mogą być wykorzystane ponownie lub w innym kontekście. Coraz częściej o zakupie decydują – jakość, funkcjonalność, wygoda, cena.

W kontekście tego trendu zastanów się, czy Twoje produkty/usługi zaspokajają potrzeby bezpośrednie i długoterminowe? Jeśli nie, co możesz zrobić, by to zmienić? Może np. da się stworzyć opakowanie produktu, które będzie mogło zyskać drugie życie i być wykorzystane ponownie, pełnić nową funkcję?

3. Filtrowanie, skupienie, nadmiar opcji i powiadomień

To kolejny konsumencki trend 2025 wg Euromonitor. Ludzie nie chcą tracić czasu na przeszukiwanie nadmiaru opcji. Dlatego jasna komunikacja i dobre doświadczenia klientów to priorytet, by się wyróżnić. Nadmiar informacji, wyborów, opisy napisane branżowym językiem, treści np. na stronie www bez konkretów, które nie odpowiadają na pytania potencjalnych klientów, prowadzą do niepewności, budzą wątpliwości, który produkt/usługa są najlepsze.

Poprawa ścieżki klienta i jego doświadczeń, uproszczenie odkrywania produktów/usług, usunięcie tarcia z podróży zakupowej dzięki odpowiednim integracjom technologicznym to ważne zmiany, które dobrze wprowadzić w 2025 roku, by wzmacniać relacje z klientami, zwiększać ich satysfakcję i lojalność wobec marki. Zaufanie jest kluczem w procesie podejmowania decyzji. Konsumenci lgną do marek dotrzymujących obietnic.

Trendy konsumenckie 2025

Jeśli potrzebujesz treści, które nie pozostawią wątpliwości – jasnych, konkretnych i zrozumiałych dla odbiorców, by ułatwić im decyzje zakupowe, napiszę je dla Ciebie lub przeprowadzę audyt treści na stronie i zredaguję te, które masz. Napisz do mnie przez formularz kontaktowy.

4. Przejrzyste i celowe stosowanie generatywnej sztucznej inteligencji, by utrzymać zaufanie

zaufanie do AI

Jak czytamy w raporcie, generatywna sztuczna inteligencja może tworzyć niedokładne odpowiedzi, naruszać prawa autorskie, plagiatować dzieło lub wzmacniać uprzedzenia. Halucynacje chatbotów przyczyniają się do rozprzestrzeniania dezinformacji. Chatboty mogą obsługiwać zapytania klientów i służyć jako pierwszy punkt kontaktu, ale interakcje międzyludzkie pozostają kluczowe — szczególnie w przypadku skomplikowanych żądań.

Wskazówka z raportu – oceń, które punkty styku z Twoją marką mogłyby wykorzystywać AI i znajdź właściwą równowagę.

Trendy 2025 według Mintel

Trzy główne konsumenckie trendy 2025, o których czytamy w raporcie Mintel – 2025 Global Consumer Trends to:

1. Dom w budowie

Na nieprzewidywalnym rynku nieruchomości dom jawi się jako miejsce odpoczynku, wygody, autentyczności, celebracji. Chcemy w nim żyć wygodnie, dążąc do inteligentnych domów umożliwiających harmonijne połączenie produktywności z dbaniem o siebie i optymalizacją czasu. Nowe technologie sprawiają, że mamy więcej czasu dla siebie, np. dzięki samosprzątającym urządzeniom, a w tym czasie możemy robić przyjemniejsze rzeczy. Wpływają one również na nasz poziom zadowolenia, satysfakcji z życia, bo równoważą pracę z troską o siebie.

Sprzeczność między harmonijnym powiązaniem produktywności z dbaniem o siebie kształtuje przyszłość domu.

Myślę, że dobrze spojrzeć na ten trend również szerzej i zastanowić się, jak sprzedawane produkty czy usługi mogą pomóc potencjalnym klientom cieszyć się życiem. Czy mogą być źródłem małych przyjemności?

2. Społeczność – powiązane życia

W 2024 globalnym trendem konsumenckim wg Mintel był renesans relacji. Konsumenci szukali więzi z celem, odrodziły się hobby i pasje, które dają tożsamość, tworzą głębię interakcji z markami, technologią, rówieśnikami. Są okazją do zacieśniania więzi.

Obecnie planując przyszłość, szukamy celowego towarzystwa i zbiorowego wsparcia. Marki postrzegane są jako elementy systemu wsparcia w nawigowaniu po fizycznych i cyfrowych połączeniach, np. jednoczenie wokół wspólnej pasji. Wybrana marka często jest dla konsumenta ekspresją siebie.

Trendy konsumenckie 2025

W kontekście tego trendu zastanów się, czy budujesz markę, która pomaga klientom wyrażać siebie? Czy Twoje produkty lub usługi pomagają im dołączyć do przestrzeni osób, społeczności, do której chcą należeć, czy dają im określony status, pomagają budować relacje lub rozwijać się? Może wystarczy połączyć z kimś siły, by działać zgodnie z tym trendem, będącym wyrazem potrzeb konsumentów?

3. Tradycja globu w okresie przemian

To kolejny konsumencki trend 2025 wymieniony w raporcie Mintel. „Sposób, w jaki zawsze robiono rzeczy, zmienia się. […] Marki będą musiały zaakceptować tę zmianę, aby utrzymać postęp i znaczenie”. – *źródło Mintel

Dla klientów coraz bardziej liczy się to, aby wartości marek były spójne z ich wartościami.

trendy 2025

AI sprawia, że ludzie zaczynają inaczej postrzegać swoje talenty i wartości.

trendy_2025

Postęp automatyzacji będzie wyzwaniem dla rządów poprzez programy przekwalifikowania się i podnoszenia kwalifikacji.

wskazówka trendy 2025

Zastanów się, co Twoi klienci robią dziś inaczej, niż robili dotychczas, np. dzięki AI? Jakie mają oczekiwania w stosunku do marek? Jak możesz odpowiedzieć swoimi działaniami, produktami czy usługami na zmiany klimatyczne, wyzwania środowiskowe, postęp automatyzacji, rozwój AI?

Trendy 2025 – podsumowanie

Wykorzystanie globalnych trendów 2025 w codziennym prowadzeniu zarówno dużej, jak i małej firmy czy pracy freelancera, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klientów i budować silniejszą markę. Nawet niewielkie zmiany, zgodne z aktualnymi oczekiwaniami rynku, mogą przynieść zauważalne efekty. Zastanów się:

  • Co możesz zrobić, by pomóc klientom zadbać o siebie, o witalność, zdrowie?
  • Czy możesz stworzyć rozwiązania oszczędzające czas?
  • Jak Twoje produktu/usługi mogą służyć długoterminowo?
  • Czy potrzebujesz zmian w swoich działaniach, na stronie www lub w komunikacji marki, by ułatwić klientom decyzję zakupową? Czy mówisz prostym, jasnym i zrozumiałym dla klientów językiem? Ułatwiasz im wybór z nadmiaru opcji?
  • Jak AI może pomóc, by klienci mogli kupować sprawniej, firma działała efektywniej, by zyskać czas na budowanie z nimi ludzkiej relacji.
  • Czy możesz stworzyć społeczność wokół swojej marki i zaangażować ją w swoje działania? A może już ją tworzysz?
  • Czy wartości Twojej marki są spójne z wartościami potencjalnych klientów?

Powodzenia w działaniu i rozwoju Twojej marki.